Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Tuesday 9 April 2013

Hikmah Disebaliknya..

بسم الله الرحمن الرحيم
 Assalamualaikum...


setiap yang berlaku dalam hidup kita ni.. pastinya ada sebab musabab yang tersendiri.. even kalau kita jatuh longkang sekalipun, tetap ada hikmah nya.. perancangan Allah tu tersangat indah dan halus.. kita pun sebenarnya tak menjangka semua tu.. seperti yang berlaku ke atas saya.. terlalu banyak perkara yang telah saya lepaskan.. orang cakap.. peluang tak selalu nya datang bergolek.. ya.. memang tak selalu datang bergolek.. 

saya telah menolak dua tawaran untuk saya sambung belajar.. yang pertama sekali ialah tawaran untuk mengambil STAM.. kenapa saya tolak tawaran ni sedangkan ianya sangat berbaloi.. tempoh pengajian nya juga singkat.. setahun ja.. STAM pun ibarat diploma.. hmm.. saya tahu itu.. tapi... apakan daya saya.. terpaksa saya menolaknya.. kakak saya dapat tahu ja pasal ni, haa.. dia sound saya laa.. hehe...

tawaran kedua ialah untuk ambil itensif bahasa inggeris dan arab.. saya ngan parents saya dah pegi pun KITAB.. dah ambil ujian dah.. kecuali ujian hafazan.. ketika itu saya mana tahu yang lepas daftar semua, kena stay kat sana.. saya pun tak la prepare baju atau apa-apa saja.. masa dapat tahu yang kena stay kat sana selama tiga hari dan akan berterusan sampai ke hari ni, saya menangis kat situ.. bukan secara depan, tapi, minta diri ke tandas.. huhu.. masuk tandas tu menangis la.. apa lagi.. saya lepas kan semua nya kat tandas.. tah apa-apa kan.. orang mesti cakap.. sikit-sikit nak menangis.. biar lah orang kata apa pun.. asalkan hati saya lega.. balik ke pangkuang parents.. saya mula usulkan yang saya tak nak sambung lagi.. saya nak sambung diploma.. makna nya, saya akan masuk belajar bukan pada bulan 1, 2, 2, ataupun 4.. tapi bulan 5.. sebab saya tak bersedia lagi masa tu.. 

sebab saya menolak semua ni.. adalah disebabkan tautan hati saya di sekolah menengah arab tahfiz tersangat kuat lagi masa tu.. jadi, bila saya nak tinggalkan sekolah tu, saya rasa macam separuh jiwa saya akan hilang..

hikmah saya dapat kutip dari semua ini.. 

* saya dapat bantu sekolah walaupun sikit ja
* saya dapat tengok muka adik-adik saya setiap hari
* saya tolong mak saya kemas rumah
* saya boleh baca quran pagi-pagi
* saya boleh tolong guru-guru saya
* saya dapat rasa kerisauan guru-guru terhadap pelajarnya
* ada guru-guru yang nak jadi penenang masa result SPM keluar

haa.. kalau nak senaraikan memang banyak.. mungkin Allah dah tetapkan bahawa STAM bukan yang terbaik untuk saya.. kalau orang kata kat saya macam ni " tu la.. dulu tawaran STAM tak mau nak ambik.."  saya tak kisah.. i do not regret.. jadi balasan saya untuk diolog seperti itu ialah senyum ataupun.. aturan Allah tu dah cantik.. ataupun benda dah berlalu.. ada hikmah nya..


^______^



No comments:

Photobucket
Photobucket