Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Monday 12 December 2011

Sabar itu Indah...

nak bina batu mcm kat atas ni mmerlukan ksabarn..klau x, x jd la cm kt atas ni..

assalamualaikum.. 

hari ni tajuk "SABAR.." 
apa itu sabar..? masing-masing mempunyai pendapat masing-masing.. sabar itu indah.. nak tahu macam mana indah nya sabar..? hmm.. tak boleh nak digambar kan dengan kata-kata.. adakalanya kita ni cepat melenting, panas baran la, dan macam-macam lagi sifat yang bersangkut paut dengan marah.. pernahkah anda mendengar sesiapa sahaja ataupun diri kita mengungkap kan ayat seperti ini.. "argh.. tak kira.. sabar aku pun ada had nya juga.. ada tahap.. dulu aku boleh sabar.. tapi sekarang sabar aku dah habis..!! " pernah tak anda mendengar ayat seperti ini..? jika tidak.. alhamdulillah.. anda memang penyabar.. jika ada.. mari kita renungkan bersama..

jika satu hari adik kita jatuh longkang.. kita pergi ke arah nya dan berkata :  sabar yer, adik.. adik kita tersenyum..
jika satu hari kucing jiran kita mati dilanggar kereta.. kita berkata :  sabar yer, mak cik..separuh iman tu.. jiran kita itu tersenyum..

TAPI...

 jika kita sendiri ditipu hidup-hidup oleh kawan baik kita sendiri.. orang lain pula akan berkata : sabar yer, awak.. tapi kita tidak senyum, malah kita melenting pula.. argh.. sabar aku ada had nya.. dia tipu aku hidup-hidup kau suruh aku sabar lagi..

eh.. kenapa jadi macam ni pula..? bukan kah kita sendiri selalu cakap.. 




 sabar itu separuh iman.. tapi kenapa kita pula yang cepat melatah..? sebenarnya.. marah itu mudah sangat.. dan sabar tu pula indah.. lagi pun.. buat apa la nak marah-marah ni kan.. bila kita maah, sel dalam badan kita akan bertindak balas dan akan menyebabkan muka kita ni ada garisan halus.. (cepat tua..) bila kita hilang sabar.. cuba kita renung seketika.. pada zaman nabi muhammad.. ketika nabi berdakwah ke sana sini.. tak naik kapal terbang pun atau transpot.. lepas tu, berdakwah kat sekalian umat, dakwah nabi tu pulak tak semua diterima baik.. malah ada yang sanggup baling batu lagi kat nabi.. ada ke nabi hilang sabar dan marah.. malah, nabi siap berdoa lagi.. ya Allah.. Kau beri kan lah hidayah kepada mereka.. tengok.. itu lah indah nya sabar.. cuba bayang kan kalau la nabi give up sebab hilang sabar dakwah nya selalu ditolak.. agak-agaknya.. kita ni Islam ker..?? renungkan lah.. untuk diri saya dan anda semua.. ingat...!! sabar itu indah.. tak kira dalam apa jua situasi.. ^__^

sekian, terima kasih..

2 comments:

afiqah wahit said...

syukran ya ukhti..
uhibbuki fillah abadan abada wa bitaufiq wannajah..

Unknown said...

syukran jazilan ya ukhti..uhibbukillah aidhan..

Photobucket
Photobucket