Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Sunday 5 May 2013

Renungan..

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Assalamualaikum...




maaf la.. saya dah tersangat muak dengan status serta komen mengenai kemenangan a.k.a penipuan Barisan Nasional.. come on la.. kan lebih baik kitacari kebaikan orang dari kita cari keburukan orang.. apakah Islam itu tidak cukup menyerlah akan ajarannya..? adakah sukar untuk kita ketepikan marah kita..? ya.. tidak saya nafikan tersangat sukar ketepikan amarah dalam hati dan jiwa.. at least, why should not kita cuba untuk bertenang dan sabar.. 




memang hak kita untuk bersuara, tetapi.. kita juga perlu tahu setiap insan itu ada kekurangannya.. husnuzon lah selalu wahai sekalian insan.. walau hakikat nya kesalahan itu sebesar gajah pun dan seperti kata pepatah ibarat menegakkan benang yang basah.. biar kan dia hidup atas kesengsaraan orang lain.. yakin dan percayalah, hidupnya langsung tidak akan tenang dan bahagia.. bukan hak kita untuk menghukum.. kita sebagai hamba hanya perlu berdoa semoga Allah beri hidayah padanya.. 

" Allah berfirman, maksudnya, ìSerulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125) "

jgn biarkan kita bermusuhan..


di sini, saya menyeru kepada semua rakan-rakan saya.. walaupun kita berlainan politik, pendapat atau apa saja.. ingat lah.. kita tetap Islam.. Islam itu pula bersaudara.. jangan pula kerana kemarahan kita akan sesuatu atau berlainan pendapat, kita mahu perangi sesama sendiri.. come on.. contohi la kaum cina yang kurang persengketaan sesama kaum.. mereka bijak tangani semua sengketa.. sebab itu mereka lebih maju dari kita.. :D

"Amri bin Said dari bapanya berkata bahawa:
"Satu hari Rasulullah s.a.w telah datang dari daerah berbukit.Apabila Rasulullah s.a.w sampai di masjidBani Mu'awiyah lalu baginda masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah s.w.t.Setalah selesai baginda berdoa maka Rasulullah s.a.w pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud: "Aku telah bermohon kepada Allah s.w.t tiga perkara,dalam tiga perkara itu cuma DIA memperkenankan dua perkara sahaja dan satu lagi ditolak.  
1. Aku telah bermohon kepada Allah s.w.t supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah s.w.t
2. Aku telah bermohon kepada Allah s.w.t supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh a.s). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah s.w.t
3. Aku telah bermohon kepada Allah s.w.t supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan,pergaduhan antara sesama Islam) Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan(telah ditolak)"

saya juga manusia.. kadang-kala tidak lepas dari semua ini.. tapi, manusia itu perlu diperingati kerana manusia itu mudah lupa dan lalai.. post ini adalah sebagai renungan untuk saya.. juga untuk anda.. ayuh..!! bangkitlah..!! Islam tak pernah tewas..!!

No comments:

Photobucket
Photobucket