Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Sunday 27 October 2013

Mengapa Kita Perlu Cakap Insyaallah..

بسم الله الرحمن الرحيم
 Assalamualaikum...

dan jangan sekali-sekali engkau mengatakan terhadap sesuatu " aku pasti akan melakukannya esok "

kecuali dengan mengatakan insyaallah.. dan ingatlah pada tuhanmu apabila engkau lupa dan katakanlah " mudah-mudahan tuhanku memberiku petunjuk agar lebih dekat dengan kebenarannya dari ini "

sadaqallahul azim.. (surah al-kahfi ayat 23-24)



dalam kehidupan kita, seharusnya kita mengatakan insyallah.. bukan kah lebih baik daripada kita menyatakan bahawa kita akan melakukannya esok.. sedangkan kita belum tahu hakikatnya pada hari esok itu.. ya.. memang kita boleh merancang.. tapi bukankah Allah yang menentukan semua yang ada di muka bumi ini..? sebab itulah kita digalakkan mengatakan insyaallah.. 


insyaallah itu bermaksud dengan izin Allah.. sangat indah jika kita melakukan sesuatu dengan izin Allah.. jika kita melakukan sesuatu tanpa izin-Nya, tak manis la kan.. ibarat kita keluar rumah tanpa meminta kebenaran ibu bapa.. tak tenang rasanya kan..


hakikatnya, kita tidak tahu lagi ajal kita atau apa yang bakal berlaku pada hari yang mendatang.. hatta sejam yang akan datang ini pun kita tak tahu apa yang kita bakal hadapi.. jadi, mari kita ubah daripada kita cakap, "ok, saya akan buat" kepada "insyaallah, saya akan usahakan..".. bukankah lebih manis.. dan kita berharap agar Allah dapat membantu kita permudahkan segala urusan.. mana tahu kita lupa akan perkara yang seharusnya kita lakukan.. maka, mana tahu Allah akan mengingatkan kita akan perkara itu.. kuasa Allah.. siapa ytahu kan..renung-renungkan...

No comments:

Photobucket
Photobucket