Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Sunday 27 October 2013

Anak Menakan Saya...

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Assalamualaikum...


Lahir lepas raya aidil fitree tahun ni.. nama diberi Muhammad Aidil Asyraf bin Muhammad Ridzwan.. nama tu diberi sempena hari raya la.. kalau letak nama aidil fitree nanti, sama pulak.. hehe.. jadi, diorang pun letak la nama tu.. kalau ikut keinginan mak saya, dia nak sangat nama aiman hafiz.. sempena nama budak tahfiz yang terkorban tu.. kalau tak silap saya la nama nya.. tak apa.. nama apa pun, semoga dapat keberkatan dan menjadi semoga dia menjadi anak yang baik, soleh dan berbakti pada ibu mama dan papa nya lah ye.. 




Lama juga menunggu masa nya untuk berjumpa dengan anak menakan saya.. maklum la.. ada juga keinginan nak jumpa anak menakan saya.. saya ni kan dah jadi mak su.. ngeh..ngeh..ngeh.. tetiba rasa dah tua.. hah.. kena mengaku jugak ni.. kak ipar saya beranak dan berpantang di pahang, rumah family dia.. balik kedah lepas raya haji.. sempat la berjumpa sebelum saya pulang ke asrama.. jumpa-jumpa tu, aidil tak duduk diam.. dia asyik menangis ja kerja dia.. budak kan.. kembung perut la kot.. tapi baby kalau tak menangis pun susah jugakkan.. parah..






Seminggu dia stay kat rumah dia, mak dengan abah plan nak buat kenduri makan-makan family.. so, ahad seminggu lepas abang dengan kak balik tu, terus mak buat kenduri.. ala... bukan sampai pasang khemah pun.. panggil gitu-gitu jaa... semua nya masak sendiri.. menu utamanya laksa.. yang lain sampingan ja macam nasi impit dengan kuah kacang, sagu, triffle, biskut cornflake madu dan bihun goreng mak cik saya yang buat.. memang kena la kan bihun goreng dengan laksa.. oh, lupa.. tambah ais krim.. maklum la.. budak-budak mesti suka.. memandangkan belah mak ramai budak-budak, jadi, beli la ais krim..




Kenduri makan-makan tu buat lepas asar, jadi, sempat la nak siap kan semua menu tu.. beli barang pagi, masak tengah hari.. perghh.. memamng agak kelam-kabut sikit laa.. tapi puas sebab semua nya masak sendiri.. tetamu mai tak putus-putus.. sampai malam.. hingga kan saya kena balik sekolah pagi isnin tu.. ye la.. tolong kemas sebelum balik.. nanti kesian mak dengan kak nak tolong kemas kan.. aidil kadang-kadang meragam jugak masa orang datang nak tengok dia.. tak tahu la kenapa hobi dia suka nangis.. heheheh..




Sejak Aidil ada kat rumah, saya boleh tengok kegembiraan mak dengan abah.. ye lah.. dah jadi atuk dengan nenek.. mak jadi tok, then abah jadi tok ayah.. ye ker..? hehe.. ye la kot.. tapi benda yang paling menarik perhatian saya adalah, saya dapat tengok kebahagian pada wajah abah.. sungguh, tak pernah saya nampak abah selembut dan penyang.. ye lah.. mungkin saya ini anak bongsu, jadi mungkin bagi orang lain, ini adalah perkara biasa.. tapi bagi saya, ini adalah satu perkara baru.. saya hanya tersenyum sendiri.. bahagia bila saya tengok abah pujuk cucu nya, tolong jaga cucunya bila dia menangis.. sejuk hati memandang.. kami adik beradik dah besar.. kakak dan abang saya pun jauh beza umur dari saya... jadi, cara abah menunjukkan kasih sayang dia berlainan.. walau apa pun.. saya suka bila dengan abah dengan Aidil.. even Aidil suka menangis atau memerap saja, tapi abah tetap melayan.. kalau kitorang yang bising, sah-sah abah dah bangun, masuk bilik.. hahaha.. mungkin Aidil bawa satu kebahagian dalam family saya..




Sekarang, Aidil dah mula kurang menangis.. dan sekarang dia dah rajin nak bercakap.. suka sangat nak bercakap.. walau pun tak faham, mama nya tetap melayan.. dan mak saya pun suka main dengan Aidil.. heheh.. Semoga Aidil cepat membesar dan jadi anak yang soleh ye...

No comments:

Photobucket
Photobucket