Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Tuesday 29 October 2013

Budaya Salam Semakin Pupus..?

بسم الله الرحمن الرحيم
 Assalamualaikum...


Saya rasa mungkin ramai yang tahu apa itu salam.. Salam itu berasal dari perkataan arab yang bermaksud "Sejahtera" .. jadi, salam yang penuh ialah " Assalamualaik "  yang bermaksud  " salam sejahtera ke atas kamu "  secara tak sedar, sebenarnya kita telah mendoakan seseorang dan seseorang itu juga telah mendoakan kita dengan balasan  " waalaik salam "  .. nah.. indah sebenarnya cara hidup Islam ini jika kita amalkan.. salam itu juga merupakan satu sedekah sebenarnya.. jika seseorang itu memberi salam kepada kita, maka wajib bagi kita untuk menjawab salam.. tetapi hukum nya berubah sekiranya seorang lelaki memberi salam kepada seorang wanita.. itu dah berubah hukum nya.. 



Ada sedikit cerita yang ingin saya kongsikan bersama anda wahai para pembaca.. semoga kita boleh ambik iktibar bersama...  :)



Syaitan : Hahahaha.. hahaha...

Muslim : Apa kes dia ni.. asyik gelak terbahak-bahak ja dari tadi..? tak faham aku.. kena sampuk setan kah..?

Syaitan : Eh, tolong sikit.. Aku memang dah setan pun.. hahahahaha...

Muslim : Dah kenapa kau gelak bagai nak rak ni..?

Syaitan : Aku tabik sebenarnya kat manusia ni..

Muslim : Kenapa pulak..?

Syaitan : Meh sini aku nak tunjuk kat kau..

Mereka pun pergi melihat aktiviti seharian manusia..

Syaitan : Kau tengok lah tu.. Diorang kalau berjumpa, mana bagi salam pun..

Situasi manusia sekarang ini sudah tidak mengendahkan lagi tentang kesucian Salam itu sendiri.. Hatta sekarang ini manusia lebih gemar dalam menggunakan perkataan seperti  " hello bro.. wassap.. " " peace bro.. love and ghahel "  " salam metal bro "  " hoi, apa cer "  " lamlekuuuummmmm.. "  " anj*ng..! nak gi mana.? nak ikut.. " 

Syaitan : Aku tabik betul dengan manusia ni.. sebab diorang manusia paling berani yang pernah aku jumpa..

Muslim : ( ye.. memang tak dapat aku nafikan )


Syaitan : Kau tahu sebabnya..? sebab apabila Adam pertama kali diciptakan.. Adam diajar dengan ucapan yang bagus, penuh penghormatan, sopan dan semuanya baik-baik saja.. tapi, diorang ni pulak, lain.. diorang ikut perkara yang sebaliknya.. konon lebih maju la canggih la, lebih up to date la.. aku sangat kagum dengan diorang kerani berani.. dan bodoh jugak..!! hahahaha... sekaligus tolol.. hahahaha..

Tiba-tiba..... Assalamualaikum.. 

Syaitan : Erkkkk.... alamak... Siapa pulak bagi salam nih..

Syaitan pun menjenguk seketika.. kelihatan Muslim sedang membuat satu rancangan...


Muslim : Assalamualaikum bro kapak.. bila pulak nak buat album nasyid..

Bro Kapak : Err.. Waalaikumsalam..Insyaallah.. dalam masa terdekat nih.. ehehehe..


Muslim : Assalamualaikum brader.. sekali-sekala jom la kita pergi masjid..

Brader : err.. Waalaikumsalam.. insyaallah.. ok...


Muslim : Assalamualaikum abg Farhan (a.k.a. farhanis).. sekali-sekala abg pakai baju maca, lelaki pun, mesti lagi macho, nampak gagah sikit..

Abg Farhan : Waalaikumsalam.. ehehehehe.. waalaikumsalam.. baik ustaz.. err..


Maka syaitan pun menangis kerana masih ada manusia yang cuba menggunakan kata-kata yang sopan lagi penuh penghormatan dalam bertemu dengan saudaranya..

Syaitan : Wuaaaaaaaaa... Dia ni lagi.. kenapalah dia ni tak pernah nak bagi aku ketawa walaupun sekali..!! kenapa lah ada orang macam diaa..!! Huaaaa....

Muslim : Sabar.. sabar... ikhlaskan lah hati yee...



Dari Abu Huarairah R.A, dari Nabi S.A.W, baginda bersabda : Allah menciptakan Adam mengikut bentuknya.. panjangnya enam puluh hasta.. setelah diciptakan, Allah berkata : ucapkanlah salam kepada kumpulan malaikat yang sedang duduk ini.. cubalah dengar dengan teliti ucap penuh penghormatan ini yang mereka ucapkan kepada engkau.. ucapan itu menjadi ucapan penghormatan kepada engkau dan anak-anak keturunan engkau.. lalu Adam berkata : Assalamualaikum..

-H.R Bukhari-


Oleh itu wahai pemilik hati yang beriman..

Mahukah diri kita ini dengan mudah ditertawakan oleh syaitan dengan begitu sekali.. jadi, marilah kita mencontohi Muslim dalam memperjuangkan budaya salam itu.. semoga cerita ini dapat mngetuk hati anda dan saya juga.. semoga kita sentiasa dalam keadaan yang tenang dan dirahmati Allah.. SEKIAN...

No comments:

Photobucket
Photobucket