Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Wednesday 8 August 2012

Hakikat Ramadhan..

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Assalamualaikum...


daripada abu hurairah R.A, sesungguh nya Rasulullah S.A.W bersabda : apabila telah tiba ramadhan, nescaya pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan-syaotan dibelenggu (HR bukhari dan muslim)

ahlan wasahlan ya ramadhan kareem.. taqabbalallahu minkum solihul a'mal.. allahumma ballighna ramadhan.. ya allah, let us reach the month of ramadhan..

ku harapkan ramadhan kali ini penuh makna.. agar dapat ku lalui dengan sempurna.. syukur kerana masih dipertemukan ramadhan yang mulia ini.. tahun depan, belum tentu lagi.. 

"apa yang special nya ramadhan kali ni..?" 'tak ada yang special nya pun..' "jangan cakap macam tu.. nanti mseti ada yang special nya.." diolog antara aku dan kawan baik.. tak ada apa yang special..?? imposible.. bulan ramadhan kan bulan yang mulia.. walaupun tak ada aktiviti yang menarik macam tak dapat ke ekspo ker, tak dapat kad raya ker, tapi sebenarnya bulan ramadhan yang kita sambut ni pun dah ada special nya.. apa..? kita dapat tambah pahala.. bulan ni bulan diturunkan al-quran.. adanya terawikh.. qiamulail pun selalu buat.. kan.. syaitan pun dapat rantai.. tak nampak ker apa special nya.. jangan kita nilai ramadhan tu dengan istimewa dunia.. tapi nilai dengan istimewa nya akhirat.. bila kita nila dengan istimewa nya akhirat, kita pun akan try our best nak buat yang terbaeekk punya tuk ramadhan..

tambah pulak 10 malam terakhir tu ada lailatulqadr.. lagii special.. bagi orang mukmin.. bulan ramadhan ni bulan yang paling bermakna sebab bulan ni dapat tambahkan amalan dan amalan..

bercakap pasal syaitan pergi holiday kan.. bila bulan puasa ni, mesti la syaitan tak ada.. tapi kenapa ada orang still buat jahat ek.. tu makna nya manusia la yang take over kerja syaitan.. nak tahu cerita pasal hawa nafsu ni..

Allah pernah bertanya kepada nafsu, aku ni siapa.. maka nafsu pun jawab.. aku aku, kau kau la.. maka Allah pun lemparkan nafsu ni ke neraka yang panas selama 100 tahun.. selepas itu, ditanya lagi kepada nafsu.. aku ni siapa.. maka nafsu  pun jawab.. aku aku, kau kau la.. nafsu masih tidak mengakui siapa itu Allah.. lalu Allah pun lemparkan nafsu ke neraka yang sejuk selama 100 tahun.. lalu Allah tanya kembali soalan yang sama.. siapa aku.. maka dijawab dengan jawapan yang sama,  aku aku, kau kau.. maka Allah lemparkannya ke neraka lapar selama 100 tahun.. selepas itu, Allah kembali bertanya, aku ini siapa.. maka jawab nafsu.. ampun aku, sesungguhnya engkau adalah tuhan ku.. cerita dari penceramah ihya' ramadhan smart


nampak tak.. nafsu kita akan jadi lemah bila kita tidak makan dalam erti kata lain, berpuasa.. perasan tak bila kita puasa, kita malas nak buat apa.. malas nak cakap, malas nak jalan, malas segala malas la.. haa.. 


jadi, marilah kita sama-sama tingkatkan amalan kita di bulan puasa ini dan jangan lah pula kita mengambil alih kerja syaitan.. dan yang penting.. didiklah nafsu kita agar dia terbiasa dengan ibadah yang soleh..

No comments:

Photobucket
Photobucket