Photobucket
Photobucket

Nak Cari Cerita Dengan Cepat..? sila tulis di sini..

Sunday 1 January 2012

Jalan Dakwah..




Assalamualaikum...

bila orang cakap pasal berdakwah.. mesti ada segelintir yang fikir, eh dakwah ni kena ceramah jer kat masjid surau.. eh dakwah ni kena berperang.. dakwah ni untuk ustaz ustazah ja.. yang tu memang kerja diorang pun.. aku kerja dokter, lawyer, penyarah.. tu tugas aku..  kalau semua kecuali fikir kerja sebarkan dakwah ni hanya untuk ustaz ustazah ja, alamat nya, makin lambat la Islam nak menguasai dunia.. ye la.. ustaz ustazah ja yang sebarkan dakwah.. bukan ramai sangat pun ustaz ustazah yang betul-betul yang mengamalkan cara hidup islam.. bukan maksud saya di sini nak memburukkan tittle tersebut, tapi sebagai ustaz/ah itu sendiri hendaklah menjaga adab dan tingkah laku agar orang lain turut respect.. kalau buat perangai nanti takut orang dah tak respect..



jalan dakwah ni sebenar nya banyak cara nya.. bukan saja dengan memberi ceramah dan tazkirah di masjid dan surau sahaja.. buakan dengan hanya berperang lawan pedang semua tu.. tapi dengan menaip satu tazkirah atau ayat pendek tapi mendalam makna nya.. tak kira la nak post kat google ker, kat facebook ker, twitter ker atau laman sosial yang lain.. kalau orang baca, tapi tak la buat apa yang kita tulis tu, actually dia dapat jugak pengetahuan.. kalau dia yang terbaca tu beramal ngan apa yang awak tulis, fuh.. pahala tuh..walaupun kita ni hanya sekadar pelajar lagi atau seorang suri rumah atau kita sebagai apa-apa aje la.. kita boleh saja berdakwah melalui teknologi.. zaman ini semakin maju.. dan teknologi juga makin melampaui batas.. jadi, guna aje la manfaat tuh.. 




facebook ni kan ramai yang ada akaun nyer.. jadi apa salah nya dari hari-hari update status nya yang tah apa-apa tuh, update status pasal nasihat ker islam ker or anything else.. utusan Allah itu ada menyebut, sampaikan lah dariku walaupun sepotong ayat.. eh.. betul ker.. (hehe..garu kepala) tapi yang tu la main point nyer.. kalau kita remaja, kita tahu apa yang remaja zaman sekarang ni suka meluangkan masa mereka macam mana.. macam mana kehidupan remaja.. dan apa yang sering remaja lakukan.. contoh nya couple la.. mengajak diorg dari tidak buang masa melayan jiwang cinta.. buat la ayat berbunga reflesia sikit.. nak menarik minat remaja nak baca kan.. post kamu tu tak perlu lah terlalu panjang.. takut tak terbaca.. saya dah pernah alami.. hehe.. bila post yang tak menarik perhatian, dan panjang plak tuh, rasa macam malas nak baca.. kalau di twitter plak, ala.. sambil-sambil tweet pasal kita tu, selit la sikit nasihat ker.. orang baca pun dapat faedah jugak dan kita pun dapat jugak pahalanya..  



manusia ni kan khalifah di muka bumi ni.. jadi, semua orang pemimpin.. jadi, kita gunakan kelebihan kita untuk menyebarkan dakwah.. kalau yang pandai berhadis, sampaikan lah hadisnya.. kalau yang pandai bab fiqh.. sampaikanlah.. macam saya, saya jenis suka ikut lojik akal, mengikut persekitaran dan suasana zaman sekarang.. bila nak lawan hujah ngan orang yang pandai hadis ni, memang sah-sah kalah.. hehe.. orang cakap kata-kata yang berlandaskan al-quran dan sunnah ni memang kuat.. so, saya tak sampai tahap tu lagi.. ok la.. sini sahaja coretan saya.. harap saya semoga lebih ramai la yang menggunakan teknologi ini dengan sebaiknya.. ber-facebook, ber-twitter, ber-blogging, ber-vlogging.. apa-apa saja..   sebarkan lah dakwah atau ilmu pengetahuan yang kita ada kepada mereka yang tidak berpeluang mendapatkannya..

sekian, terima kasih..


No comments:

Photobucket
Photobucket